Ciksembang's Blog

Just another WordPress.com weblog

Resipi Kuih Badak Berendam Versi Kuala Pilah

Photobucket
LANGKAH 1 – tepek2 kan hingga agak rata tapi jangan nipis sgt ye

Photobucket
LANGKAH 2- letakkan inti kelapa pulak

Photobucket
LANGKAH 3 – lekatkan atau cantumkan doh tu

Hohoho.. orang Kuala Pilah ni makan macam2.. walaupun CS orang Rembau tapi bila kawin ngan orang KP ni, pelik2 je yg derang makan.. daun puding la buat rendang, pucuk ubi la buat rendang, kerang pun buat rendang.. tak beso den doh.

Photobucket
LANGKAH 4 – tadaaa dah siap… sesuai utk dibuat berbuka puasa
Tapi arini CS nak bagi resipi kuih badak berendam versi Kuala Pilah.. kenapa versi ni sebab bentuk nya tak sama ngan orang lain.. selalu kuih badak berendam kan bulat tapi org KP buat bentuknya macam karipap.. Kelaka tol !

Anyway, ni resipi

Bahan-bahan
————-
1. Tepung pulut yang dah siap campur beras pulut hitam (kalau tak ada, blend sikit 2 sudu beras pulut hitam dan campurkan dlm tepung pulut biasa)
2. Inti kelapa yang dah siap dibuat
(gula merah+kelapa+garam)
3. Sedikit daun pisang utk alas tangan
4. Santan pekat yang dicampur sedikit dengan 2 sudu besar tepung jagung dan sedikit garam

Cara-cara
———-
Bahan 1 digaulkan rata dengan air masak sehingga doh sesuai utk dibentuk
Ambil sedikit dibulatkan dan diratakan atas daun pisang.
kemudian penyekkan hingga rata tapi jgn terlalu besar.
Kemudian letakkan inti kelapa tadi.
Selepas itu lekatkan tepung tadi dan ratakan dengan daun pisang tu.

Susunkan dalam loyang/bekas
Curahkan santan pekat tadi sehingga agak setengah tenggelam kuih tu.
Kukus lebih kurang 10 minit.
Jangan lama sangat nanti santan pecah minyak

May 25, 2010 - Posted by | Koleksi Resipi | ,

18 Comments »

  1. kok oghang pilah panggil ni kuih sopang kan hehe..

    Comment by alycia | May 25, 2010 | Reply

    • aah.. badak berendam a.k.a kuih sopang..

      Comment by Anonymous | May 26, 2010 | Reply

      • kalau nak sodap lg, santan 2 tak yah bubuh topung. Ambik yo pati santan. Lg meleleh…

        Comment by kakmid | May 26, 2010

      • betullah tu kak mid.. nak sedap tak yah buh tepung jagung tu.. guna pati santan sesaja.. lebih lemak lebih berkrim lebih gemuk laa ngeh ngeh ngeh

        Comment by Anonymous | June 1, 2010

  2. kok oghang pilah panggil ni kuih sopang kan hehe..

    Comment by alycia | May 25, 2010 | Reply

    • aah.. badak berendam a.k.a kuih sopang..

      Comment by Anonymous | May 26, 2010 | Reply

      • kalau nak sodap lg, santan 2 tak yah bubuh topung. Ambik yo pati santan. Lg meleleh…

        Comment by kakmid | May 26, 2010

      • betullah tu kak mid.. nak sedap tak yah buh tepung jagung tu.. guna pati santan sesaja.. lebih lemak lebih berkrim lebih gemuk laa ngeh ngeh ngeh

        Comment by Anonymous | June 1, 2010

  3. hehehehe..badak boghondam…sodap…tompi inti kono nio mudo…kok nio tuo tak sodap…..

    Comment by rohaiza razali | June 1, 2010 | Reply

  4. hehehehe..badak boghondam…sodap…tompi inti kono nio mudo…kok nio tuo tak sodap…..

    Comment by rohaiza razali | June 1, 2010 | Reply

  5. hehehe… kampong sey kek KP.. memang sodap ni.. fevret sey ni.. tapi tak pandai bona nak buek eh.. nak kono nuntut kek uwan sey dulu..

    Comment by farah izzaty | September 6, 2010 | Reply

    • Hai Farah.. ikut yo resipi akk ni.. kiro dah tahap uwan2 kuih ni..tkasih sudi singgah

      Comment by Anonymous | September 8, 2010 | Reply

  6. hehehe… kampong sey kek KP.. memang sodap ni.. fevret sey ni.. tapi tak pandai bona nak buek eh.. nak kono nuntut kek uwan sey dulu..

    Comment by farah izzaty | September 6, 2010 | Reply

    • Hai Farah.. ikut yo resipi akk ni.. kiro dah tahap uwan2 kuih ni..tkasih sudi singgah

      Comment by Anonymous | September 8, 2010 | Reply

  7. salam cik sembang, den ni oghang kodah tp jatuh cinta sesangat ngan badak berendam nih..timo kasih la tempek resipi kat sini..akan den cubo nanti..

    Comment by bee | October 1, 2010 | Reply

    • Bee, camno orang Kodah cakap nismilan..terror lah Bee..

      Comment by Anonymous | October 3, 2010 | Reply

  8. salam cik sembang, den ni oghang kodah tp jatuh cinta sesangat ngan badak berendam nih..timo kasih la tempek resipi kat sini..akan den cubo nanti..

    Comment by bee | October 1, 2010 | Reply

    • Bee, camno orang Kodah cakap nismilan..terror lah Bee..

      Comment by Anonymous | October 3, 2010 | Reply


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: