Ciksembang's Blog

Just another WordPress.com weblog

Pandai Ke Masak Udang Masala

Salam Ramadhan kengkawan..

Pagi2 lagi kst ofis CS dah pikir nak masak apa hari ni.. Tetiba je tanya member ofis En Ismail Azhari..dia terus cadangkan Udang Masala..masyaAllah..habibi ya maulana.. ana tak pandai nak masak ini laa

Oh lek beb.. google kan ada..CS pun cuba ..Ok ni resipi udang masala versi CS

Bahan-Bahan:
Udang besar 1/2kg.
Bawang Besar 1/2 biji di hiris & 1 biji dikisar halus.
Halia 1/2″ + Bawang Putih 6 ulas – dikisar halus.
Rempah kari Ikan – 4 sudu besar.
Serbuk Cili/Cili Blend Pun Ok – 2 sudu.
Serbuk Jintan Putih 1/2 sudu kecil.
Serbuk Jintan manis 1/2 sudu kecil.
Serbuk Kunyit 1 sudu kecil
Daun Kari 2 ranting
Minyak masak 6-7 sudu besar.
Jus limau nipis 1 sudu besar.
Garam secukup rasa

CARA MENYEDIAKAN:

1. Marrinate or Perapkan udang yang telah bersihkan dengan serbuk kunyit, serbuk Cili, sedikit halia+bawang putih yang dah blend dan air limau selama 20-30 minit.
2. Panaskan Minyak, masukan bawang yang dihiris, apabila keluarkan bau wangi masukan bawang,halia+bawang putih yang dah blend tadi Rempah kari, jintan putih dan manis. Bau-bauan yang ditumis ni yang menaikkan bau masala rupanya.
3. Bila dah bau wangi masukkan udang yang diperap tadi. Masukan satu cawan air dan masukkan daun kari. Biarkan selama 10 minit di atas kuali. Tengok lah kuahnya likat macam mana yang puan-puan mahukan. Kalau pekat sgt, tambah lah air kan..Senang je
4. Tips untuk masak udang.. jangan lah lama sangat.. 3 minit dah cukup sebenarnya..kalau tak manis udang akan hilang..

TAHNIAH KEPADA DIRI SENDIRI .. first time buat terus menjadi..wolllahhhhhh ..

Photobucket

August 13, 2010 - Posted by | Koleksi Resipi | ,

10 Comments »

  1. tak jemput pun kami buka sekali ;-)…huhu…

    Comment by Capogrande | August 13, 2010 | Reply

    • Owhh Silakan silakan kalau tak malu…muahaha

      Comment by Anonymous | August 13, 2010 | Reply

  2. tak jemput pun kami buka sekali ;-)…huhu…

    Comment by Capogrande | August 13, 2010 | Reply

    • Owhh Silakan silakan kalau tak malu…muahaha

      Comment by Anonymous | August 13, 2010 | Reply

  3. berjaya tak kak?? nom nom nom..

    Comment by suraya | August 13, 2010 | Reply

  4. berjaya tak kak?? nom nom nom..

    Comment by suraya | August 13, 2010 | Reply

  5. Tahniah laaa. Emmmmm…… Mangkuk tu beli kat ne?

    Comment by Ismail Bin Azhari | August 16, 2010 | Reply

    • mekasih en mail.. mangkuk tu beli kat langkawi..hehe

      Comment by Anonymous | August 16, 2010 | Reply

  6. Tahniah laaa. Emmmmm…… Mangkuk tu beli kat ne?

    Comment by Ismail Bin Azhari | August 16, 2010 | Reply

    • mekasih en mail.. mangkuk tu beli kat langkawi..hehe

      Comment by Anonymous | August 16, 2010 | Reply


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: